دستورالعمل به روزرساني سايت                                                     
پورتال اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی يك پورتال اطلاع‌رساني در زمينه رسالت و وظايف اداره کل شامل اطلاعات گوناگون در زمينه‌هاي هواشناسی، اقلیم شناسی، آمار، تحقیقات کاربردی، اخبار و سایر زمینه های مرتبط با اداره کل است.


مهمترين مواردي كه در اين سايت بروز مي‌گردند عبارتند از:

1- هوای حاضر شهرها
2- گرمترین و سردترین شهر استان
3- پیش بینی سه روزه و هفت روزه شهرهای استان
4- پیش بینی فصلی سه ماهه با بروز رسانی ماهانه
5- پیش بینی کشاورزی اختصاصی استفاده در جهت اهداف کشاورزی
6- تحلیل آب و هوا و پایش خشکسالی استان با بروزرسانی ماهانه
7- اطلاعیه ها و اخطاریه های جوی
8- گزارشهای جوی هفتگی، ماهانه و سالانه شهرهای استان
9- اطلاعات شبکه ایستگاه های هواشناسی استان
10- اخبار و رويدادها
11- اطلاعيه‌ها، قوانين و ضوابط، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها
12- آمار بازدید کنندگان سایت
13- لينك سامانه‌ها و خدمات الكترونيكي
14- لینک سامانه های دستگاه های مرتبط
15- اطلاعات تخصصي مربوط به معاونت‌ها
16- مقالات و کتابهای مرتبط منتشر شده
17- مناقصات و مزايدات
18- اطلاعات تماس اداره کل
 
نكاتي كه بايد توسط کاربران نویسنده پورتال رعايت شود:
اين آيتم ها براساس شاخص هاي SEO و نكات ارتقاء رتبه وب سايت در موتورهاي جستجو Google، Yahoo، Alexa گرد آوري شده است.  
بمنظور رعايت وحدت رويه در عمليات به روزرساني پورتال اداره کل، اين دستورالعمل تهيه و به ادمين‌هاي آن جهت اجرا و رعايت ابلاغ مي‌گردد:

1- عنوان پورتال (Title):
يك عنوان توصيفي شامل ۵ تا ۸ كلمه كه كلمات كليدي اصلي پورتال اداره کل را شامل باشند را انتخاب ميكنيم. عنوان، اولين چيزي است كه مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. بايد توجه كرد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي پورتال را در ابتداي عنوان پورتال اداره کل قرار مي‌دهيم.
نكاتي كه هنگام درج عنوان بايد مد نظر بگيريد:
- شامل كلمات كليدي محتوي و عكس هاي آن صفحه باشد.
- از كاما استفاده نكنيد.
- از نظر گرامري جمله‌بندي آن درست باشد، فقط تركيب كلمات نباشد.
- از كلماتي كه توسط موتورها منع مي‌شود استفاده نكنيد.
-تگALT در هنگام درج عكس:هنگام درج عكس و لينك حتما كادر مربوط به عنوان (title) را درج نماييد. اين خصوصيت اجازه مي‌دهد يك متن جايگزين تصویر شود تا اگر به هر دليلي تصويرتان نمايش داده نشد متني كه در تگ alt گذاشته ايد نمايش داده شود.

  2- توضيحات (Description tag)
اين توضيحات بين ۲۵ تا ۳۰ كلمه را شامل مي‌شوند كه در موتورهاي جستجو در زيرURL نمايش داده مي شود پس سعي كنيد توضيحاتي را بنويسيد كه نشان دهنده محتواي سايت باشد.

3- ارتباط متقابل
- موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سايت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سايت شما اثر مي دهند.
-يك صفحه لينكهاي مفيد بسازيد و به سايتهاي مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي كه در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.

۴- درج كلمات كليدي سايت (key words)
موتورهاي جستجو براي اين بخش ارزش زيادي قائل هستند و در رتبه بندي سايت شما تاثير دارد. كلمات كليدي را با كاما از يكديگر جدا كنيد. با اين روش در حداقل جا، امكان تركيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت كلمات كليدي به ساير كلمات در يك صفحه را چگالي يا تراكم كلمات كليدي مي نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ كلمه در يك صفحه داريد و چهارعدد از آنها جزو كلمات كليدي سايت شما هستند، چگالي كلمات كليدي آن صفحه ۴% است. سعي كنيد كه چگالي حدود ۳ تا ۲۰ درصد براي كلمات كليدي مهم سايت خود را تنظيم كنيد.
- كلمات كليدي خود را تركيبي انتخاب نماييد.
- كلماتي كه حدس مي زنيد توسط موتورهاي جستجو بيشتر جستجو مي شوند را بنويسيد
- حتما كلمات كليدي را با كاراكتر , از هم جدا نماييد.
-كلمات كليدي از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در كلمات كليدي بنويسيد.

۵- نكات درج پا صفحه
اطلاعات ارتباط با اداره کل در پاصفحه قسمت تماس با ما به صورت کامل ارائه شود:
- آدرس: تبريز، اول زعفرانيه، جنب مخابرات، اداره کل هواشناسی استان آذربايجان شرقي
- تلفن: (به همراه كد 041 وارد شود) ايميل: از دامنه .eamo.ir باشد.
- زمان دقیق آخرین بروزرسانی مطابق با آخرین تغییرات در پایین صفحه درج شود.
- آمار بازدید روز جاری، سال جاری و از ابتدای سایت در پاصفحه به صورت خودکار بروزرسانی شده و نمایش داده شود

۶- ارتباط بين صفحات
- در صفحات محتوايي خود آنگونه كار كنيد كه كسي كه به هر طريق وارد آن صفحه مي شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سايت خود بالا ببريد).
- از لينك هاي داخل صفحه اي آنگونه استفاده كنيد كه بازديد كننده سايت از دكمه هاي Back و Forward نرم افزار استفاده نكند.

۷- نكات تبديل فايل به PDF
يكي از راههاي افزايش بازيابي اطلاعات مندرج در وب سايت توسط موتورهاي كاوش، غني كردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF كه از فرمت هاي ديگر (مثل word، power point و ...) استخراج مي‌گردد، بهتر است شرايط ذيل را دارا باشد:
۱- قبل از تبديل فايل word به PDF از استاندارد بودن فونتهاي بكار رفته در فايل word اطمينان حاصل فرماييد.
۲- ازنرم افزارهاي استانداردبراي تبديل فايل ها به PDF استفاده شود كه قابليت پشتيباني از فونت هاي فارسي را داشته باشند.
۳- متن فايل هاي PDF با استفاده از ابزار هاي جستجوي درون متني نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 8- حجم فايل ها
فايل هايي كه در سايت بارگذاري مي شوند به صورت فشرده و حجمي كمتر از 30 مگابايت داشته باشند.
 
9- از تگ هاي <h..> حتما استفاده نماييد
تگ h اين امكان رو به موتورهاي جستجو مي دهد كه بهتر محتواي سايت شما رو درك كنند. براي اعمال اين خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading هاي CMSانتخاب نماييد.
- از تگ بيش از ۲ بار در يك صفحه استفاده نكنيد. فقط براي تيترهاي مهم استفاده شود.
- كل متن صفحه را در اين تگ ها قرار ندهيد، فقط براي تيترها و مطالب مهم استفاده كنيد.
 
10- زبان
زبان اصلي پورتال اداره کل زبان فارسي است. صفحه خانگي و صفحه ورودي اصلي، بايد به زبان فارسي بارگذاري شود. براي پورتال اداره کل صفحه انگليسي هم طراحي شده كه برخي اخبار مهم در آن صفحه بارگذاري مي شود.

11- قالب كلي نگارش متن
عنوان اصلي Nazanin 14 B
عنوان فرعي Nazanin 12 B
رنگ مطالب مشكي
متن پاراگراف ها Nazanin 12
مطالب ليستي ليست هاي شماره دار و بدون شماره
ترازبندي متن Justify,Direction:RTL
متون انگليسي Time New Roman 14
 
 
 ۱2- نقشه سايت (sitemap)
نقشه پورتال تهيه و در صفحه نخست لينك آن قرار داده شده است.
 
 

لینک های مفید